Strategia Szkoły Doktorskiej

Szczegółowe cele służące podniesieniu jakości kształcenia doktorantów na kierunkach związanych z Priorytetowymi Obszarami Badawczymi, włączenie studentów w badania naukowe oraz konkurowania o najzdolniejszych kandydatów.

Misja Szkoły Doktorskiej 

Misją Szkoły Doktorskiej UPWr jest tworzenie warunków do rozwoju kompetencji naukowych  doktorantów w ramach interdyscyplinarnych badań naukowych prowadzonych w Priorytetowych Obszarach Badawczych (POB) Weterynaria, Technologia Żywności i Żywienia i Nauki o Środowisku oraz kształcenie doktorantów w oparciu o najlepsze i często niestandardowe techniki zarządzania talentami, budowanie kompetencji doktorantów w oparciu o silnych mentorów oraz dopasowanie do potrzeb badań, kursów prowadzonych w obszarze kompetencji miękkich i analitycznych.

Misją SD UPWr jest także tworzenie i rozwój optymalnych warunków dla zwiększania wkładu i partycypacji w kapitale intelektualnym nauki na poziomie międzynarodowym celem kreowania nowych  umiejętności, wiedzy i innowacji. 

Wizja Szkoły Doktorskiej w 2025 roku

Szkoła w 2025 roku kształci 120 doktorantów, w 7 (8) dyscyplinach naukowych skupionych w trzech Priorytetowych Obszarach Badawczych, wspiera promotorów z UPWr w realizowaniu interdyscyplinarnych doktoratów z udziałem doktorantów oraz wybitnych specjalistów (promotorów) z całego świata. Zapewnia dostęp do kursów i szkoleń wspierających rozwój kompetencji miękkich i analitycznych, prowadzonych przez wybitnych specjalistów. Prowadzi wymianę akademicką z najlepszymi międzynarodowymi uniwersytetami. Uczestniczy w pracach badawczych sieci naukowych w każdym POB. Pozyskuje środki na działalność z zewnętrznych źródeł finansowania. Dotychczasowi absolwenci realizują staże badawcze (post-doc) na wiodących uniwersytetach badawczych na świecie, realizują projekty naukowe i badawczo-rozwojowe w firmach z branży wysokich technologii, lub współtworzą start-upy zmieniające rynek w branżach związanych z żywnością, biotechnologią, środowiskiem i przemysłem kosmicznym. 

Cel główny: Rozwój Szkoły Doktorskiej UPWr

Priorytetowym działaniem związanym z podniesieniem jakości kształcenia młodej kadry naukowej UPWr jest rozwój Szkoły Doktorskiej (SD) w siedmiu (ośmiu) dyscyplinach z trzech dziedzin naukowych, dedykowanej doktorantom zarówno z Polski, jak i zagranicy, odznaczającym się wysokimi predyspozycjami do pracy naukowej przy współpracy z aktywnymi naukowo promotorami z UPWr i z zagranicznych ośrodków naukowych.

strategia_grafika.png

Kultura organizacji

SD funkcjonuje zarówno na poziomie formalnym jak i etycznym, psychologicznym wskazującym kierunki kształtowania postawy naukowca. Efektem SD nie jest tylko liczba publikacji, ale także wizerunek, atmosfera. Kierunkiem budowy kultury organizacji jest osiągnięcie efektu, gdy doktoranci będą mówić iż utożsamiają się z SD, z UPWr i że są dumni z tego iż trafili do tego miejsca oraz że w przyszłości będą tu wracać i wspierać SD. SD angażować będzie doktorantów w funkcjonowanie SD. Efektem będzie  ukształtowanie się elitarnej naukowej społeczności SD, która będzie czuć że jest częścią SD. Opracowany zostanie program integracyjny. Kultura organizacji budowana będzie poprzez:

  • Nastawienie na współpracę pomiędzy naukowcami z różnych dyscyplin naukowych, z dużym nastawieniem na współpracę międzynarodową oraz z przemysłem,
  • Budowanie relacji z sektorem wdrożeniowym oraz przemysłem,
  • Otwarte podejście do podejmowanej problematyki naukowej,
  • Zorientowanie na rozwój technologii koniecznych dla wsparcia gospodarki opartej na wiedzy,
  • Rozwiązywanie realnych problemów przemysłowych,
  • Budowa atmosfery nauki, innowacyjności, wynalazczości, współpracy,
  • Podniesienie znaczenia badań naukowych oraz wdrożeń,
  • Nastawienie na sukces.

Budowanie relacji z administracją państwową i instytucjami podległymi KPRM w celu włączenia SD w prace badawcze priorytetowe dla państwa.

Cele szczegółowe:

Otoczenie
  • Wzmacnianie interdyscyplinarnego modelu kariery doktoranta. Sukces w karierze naukowej doktorantów jest możliwy głównie poprzez udział polskich uczelni w sieci programów międzynarodowych dedykowanych dla doktorantów (np. ITN-MSCA). Kluczowe jest wzmocnienie na poziomie krajowym doświadczenia w doktoratach interdyscyplinarnych (np. BioTechNan) oraz sieciach międzynarodowych (np. ITN-i, EJD, EID), w sieciach naukowych infrastrukturalnych (np. EPOS).
    • Działania:
      • Przystąpienie UPWr do interdyscyplinarnych sieci badawczych,
      • Wykreowania Centrów Doskonałości Naukowej,
      • Realizacji wspólnych działań/szkoleń/promocji z innymi wrocławskimi SD (np. PWr, UWr, UMed) oraz innymi uczelniami w Polsce i za granicą,
      • Wspólna realizacja interdyscyplinarnych doktoratów z wrocławskimi uczelniami (np. PWr, UWr, UMed) i innymi uczelniami w Polsce i za granicą,
      • wewnętrzny program UPWr wsparcia badań dedykowanych doktorantom pn.: Interdyscyplinarny doktorat, gdzie najlepsze wnioski doktorantów otrzymają wsparcie finansowe na realizację interdyscyplinarnych, przełomowych badań naukowych,
      • Realizacja interdyscyplinarnych doktoratów wdrożeniowych,
      • Opracowanie modelu Centrum Inicjatywy Biznesowej (CIB).
    • Wskaźniki
      • Przynajmniej 1 sieć badawcza obejmująca SD na każde POB
      • Przynajmniej jedno interdyscyplinarne Centrum Doskonałości Naukowej badań podstawowych na UPWr
      • Przynajmniej jedno interdyscyplinarne Centrum Doskonałości Naukowej badań stosowanych na UPWr
      • Przynajmniej po 1 doktoracie interdyscyplinarnym w każdym z POB z UWr, PWr i UMed do 2025.
Wyzwania
  • Indywidualne wsparcie w realizacji badań naukowych. Podniesienie jakości kształcenia doktorantów związane jest z procesem włączania międzynarodowego działania w proces świadczenia usług edukacyjnych na poziomie akademickim. Doktoranci oraz Promotorzy otrzymają wsparcie w szczególności w następujących projektach:
    • Działania:
      • aplikacja o projekty infrastrukturalne i strukturalne w NCBiR, OPI, Horyzont Europa
      • aplikacja o projekty na wsparcie wymiany akademickiej (NAWA, Horyzont Europa) STER (NAWA), w ramach których najlepsi doktoranci otrzymają dodatkowe stypendium motywacyjne za osiągnięcia naukowo-badawcze.
      • udział w programie ERASMUS, ERASMUS Plus, ERASMUS MUNDUS – dedykowane studentom gdzie wymiana edukacyjna postrzegana jest jako inwestycja w przyszłość,
      • utworzenie programu stypendialnego dla doktorantów zagranicznych, który pozwoli na wsparcie finansowe dla cudzoziemców, którzy podejmą kształcenie w SD UPWr,
      • wewnętrzny program wsparcia (Innowacyjny Doktorat) oraz programy przed doktoranckie, przygotowują do SD np. Young Minds, Magistrant wdrożeniowy, Wsparcie Kół Naukowych na realizację badań w obrębie wczesnych projektów badawczych
    • Wskaźniki
      • Liczba studentów zagranicznych w SD 30% do 2025 roku
      • Wartość wsparcia w przeliczeniu na jednego doktoranta ze środków zewnętrznych 10 tyś/rok w 2025 roku
      • Wartość wsparcia w przeliczeniu na jednego promotora 10 tyś/rok w 2025 roku.
Kompetencje
  • Podniesienie jakości kształcenia doktorantów w zakresie badań naukowych odbywać się będzie poprzez działania w zakresie podnoszenia kompetencji miękkich i analitycznych
    • Działania:
      • wprowadzenie dodatkowych kursów z języka angielskiego, pozwalających w trakcie kształcenia zdobyć certyfikaty na poziomie C2 honorowane na całym świecie, potwierdzające znajomość języka angielskiego zgodnie ze Skalą Poziomów Rady Europy (CEFR)
      • wprowadzenie kursów z języka i kultury polskiej dla obcokrajowców
      • oferta szkoleń z kompetencji w zakresie zarządzania, mentoringu, tutoringu, metod obliczeniowych, analiz i interpretacji wyników, pozyskania środków dla doktorantów
    • Wskaźniki
      • co najmniej 50% kursów w SD prowadzonych w języku angielskim
      • co najmniej 30% doktorantów którzy uzyskali certyfikat z j. angielskiego na poziomie C2
      • liczba pozyskanych projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych 3/rok w 2025 roku
      • co najmniej 50% doktorantów uczestniczących w szkoleniach
  • Podniesienie jakości kształcenia doktorantów w zakresie umiejętności opracowania rozwiązań technologicznych atrakcyjnych dla przemysłu w celu wykreowania przyszłych liderów i menedżerów dla sektora zaawansowanych technologii. Kształcenie oparte o nabycie umiejętności opracowywania rozwiązań technologicznych atrakcyjnych dla przemysłu oraz dla gospodarki opartej na nauce. Kuźnia kadry managerskiej dla przedsiębiorstw z zakresu high-tech, biotech oraz med-tech. Kształcenie kadry managerskiej dla sektora spółek skarbu państwa w celu wsparcia zasobów kadrowych wiodących przedsiębiorstw sektora rolnego, spożywczego, chemicznego oraz technologicznego
    • Działania
      • Webinaria, spotkania z firmami z każdego POB
      • Staże przemysłowe i technologiczne w przedsiębiorstwach
      • Szkolenia z zakresu zarządzania projektami
      • Roczne kursy MBA dla doktorantów / kursów biznesowych
      • Brokerzy technologii
      • Spotkania ze start-upami
      • Szkolenia z zakresu działania administracji państwowej w zakresie sprawowania nadzoru nad przedsiębiorstwami publicznymi
      • Szkolenia z zakresu struktury przedsiębiorstw skarbu państwa i podstaw prawnych ich funkcjonowania
      • Spółki celowe jako narzędzie szybkiej komercjalizacji produktów spółek skarbu państwa
      • Zasady działania giełdy papierów wartościowych - jak wejść na giełdę?
    • Wskaźniki
      • Liczba przedsiębiorstw przyjmująca doktorantów na staże przemysłowe i technologiczne 9 (po 3 na każde POB) w 2025
      • Liczba projektów przemysłowych finansowanych przez partnera przemysłowego 6 (po 2 na każde POB) w 2025
      • Liczba umów komercyjnych podpisanych przez przedsiębiorcę z Doktorantem w celu prowadzenia wspólnych badań przemysłowych i rozwojowych 6 (po 2 na każde POB) w 2025
      • Liczba opracowanych rozwiązań skomercjalizowanych technologicznych (5/rok w 2025)
      • Liczba produktów/rozwiązań technologicznych wprowadzonych na rynek (5/rok w 2025)
      • Liczba założonych start upów (3/rok w 2025)
  • Rozwój indywidualny mentorów. Kształcenie studentów oraz doktorantów na UPWr odbywa się na linii uczeń-mistrz, gdzie na wczesnym poziomie edukacji wyższej identyfikuje się najzdolniejsze talenty, aby liderzy w swoich dyscyplinach o renomowanych osiągnięciach na arenie międzynarodowej mogli inspirować i wspomagać ścieżkę kariery doktoranta.
    • Działania:
      • Rekrutacja promotorów przy pomocy wizytówek promotora, brak limitów dla doktorantów finansowanych w projektach zewnętrznych, rekrutacja promotorów w programach wewnętrznych (zwiększenie finansowania na badania, dla doktorantów)
      • Promocja SD na rynkach międzynarodowych
      • Pozyskanie drugich promotorów z wiodących Uczelni międzynarodowych przy pomocy zachęt finansowych
      • Zatrudnienie w charakterze profesorów wizytujących wybitnych naukowców z całego świata
      • Szkolenia dla promotorów z zakresu Tutoringu i innych metod rozwoju indywidualnego podopiecznych
    • Wskaźniki:
      • Ponad 65% doktoratów jako cykl publikacji
      • Ponad 50% doktoratów realizowanych w ramach projektów finansowanych ze środków zewnętrznych
      • Ponad 50% doktoratów z dwoma promotorami z czego jeden z wiodących Uczelni zagranicznych
      • wizytujący - 1 na każdą dyscyplinę